Wednesday, December 21, 2011

QS Ali Imran Ayat 13

Assalamualaikum..



"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik."
(QS. Ali Imran: 14)

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, sesuatu yang diingingan oleh nafsu dan nafsu juga mengajak manusia untuk menghiasi kemahuannya itu terhadap Allah sebagai cubaan atau di tangan syaitan. yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan yang bagus-bagus(kenderaan), binatang-binatang ternak berupa unta, lembu, kambing dan biri-biri dan sawah ladang. Itulah yang telah disebutkan kesenangan hidup di dunia, yang dijadikan senang-senang yang kemudian akan rosak atau fana’ dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik, yaitu surga. Dianjurkan untuk mengharapkan syurga, bukan selainnya.

Ayat ini amat memberi kesan yang mendalam kepada penyakit hati iaitu "hubbuddunya" terlalu cintakan dunia.

InsyaAllah sama-sama kita berdoa supaya diri kita dihindari daripada segala perkara yang dapat menjauhkan diri kita dari syurgaNya...

No comments:

Post a Comment