Saturday, May 23, 2009

susah dalam rindu

Assalamualaikum.

Alhamdulillah pertama2 marilah kita bersyukur atas nikmat kesihatan yang Allah anugerahkan kepada kita.

Imam Ghazali menyatakan; bahawa doa kebanyakan para nabi a.s., ialah berdoa seperti berikut (yang bermaksud):

"Ya Allah Tuhanku, aku minta ampun kepada-Mu daripada sebarang dosa yang aku telah bertaubat, tapi setelah itu aku lakukan semula. Aku minta ampun daripada semua yang telah aku janji dalam hati kepada-Mu tetapi tidak aku laksanakan.

"Aku bertaubat daripada dosa waktu aku ibadat untuk-Mu, tetapi tiba-tiba mencelah sesuatu menyebabkan ibadah berubah kepada kerana yang lain daripada-Mu.

"Aku mohon ampun kepada-Mu kerana nikmat yang Engkau kurniakan itu sepatutnya untuk mentaati-Mu, sebaliknya telah aku gunakannya untuk ingkar suruhan-Mu.

"Wahai Tuhan yang Maha Mengetahui sama ada yang zahir atau yang terselindung, aku minta ampun daripada sebarang dosa yang aku lakukan pada siang hari atau pada malam gelap di tempat tersembunyi, ketika beramai atau ketika seorang diri, ampunilah daku wahai Tuhan yang Maha Lemah Lembut."

Kita sebagai seorang insan yang lemah sentiasa tidak terlepas daripada melakukan sebarang kesalahan.Namun sejauh mana kita mengambil ikhtibar daripada setia kesalahan yang kita pernah lakukan??

Semua perkara yang terjadi kepada kita semestinya ada hikmahnya.ada sebab mengapa kita dipilih oleh Allah untul menghadapi semua ujian dan kisah2 kehidupan.

Tgk ayat terakhir surah Al-Baqarah.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya......." -Surah Al-Baqarah ayat 286

erm...InsyaAllah jangan selalu mengeluh.


Hari nie,ak nak g UiTM shah alam.Daftar adik ak Asasi Sains there.So,bdk2 OASiS mntak tlg tgk2kan adik ak ek..

Perasaan rindu yg membuak2 membuatkan ak tetap nak pegi kesana utk jumpe family ak walaupun rabu nie S1.doakan kejayaan ek..da lamer da x jumpe.almaklum, jauh

tq.

No comments:

Post a Comment